torsdag 2 juni 2016

Dag 46 - Resultat

Beslutet att utesluta sockret handlade för mig om att utmana mitt sockerberoende (gärna bli av med det), öka sockermedvetenheten och helt enkelt bara se om jag skulle fixa det. Att gå ner i vikt var inte ett primärt mål för mig. Men plötsligt så hände det!
Vågen visade en förändring nedåt och ärligt talat tjejer, plötsligt så var det lättare att stå emot diverse godsaker!
Det skulle inte vara jag om jag inte reflekterade lite över min egen reaktion...
Varför blev jag mer motiverad av minus på vågen än av hälsoaspekten, av vetskapen att jag inte stoppar skit i min kropp?!
Varför betyder några siffror på vågen så mycket?! Eller är det kanske inte innebörden av siffrorna i sig utan det faktum att det är ett konkret och visuellt resultat?! Visuellt i den meningen att det syns i siffror för jag ser ingen faktiskt skillnad på kroppen, eller känner någon skillnad på kläderna.
Det leder ju mig till nästa fundering, om jag nu inte ser eller känner någon skillnad på kroppen, vart har då just dessa kilon befunnit sig?!

Samtidigt blir jag lite smått irriterad på mig själv av min egen reaktion. Har jag verkligen inte kommit längre i acceptansen av mig själv?! Jag har sedan en ganska lång tid tillbaka slutat att väga mig så ofta just därför att jag anser att siffrorna på vågen inte skulle få styra vad jag tycker och tänker om mig själv. För att jag ville skifta fokus FRÅN vikten TILL välmående. Att acceptera min kropp just där den befinner sig. Att tänka snälla uppmuntrande tankar om mig själv baserat på exempelvis den träning jag genomförde och träningresultat istället för att suckande känna mig frustrerad och misslyckad när vågen inte visade det jag ville se.

Å andra sidan ... (Jag är ju ändå sociolog i grunden 😉)
Borde jag inte tycka att det är okej att glädjas åt att jag blev motiverad av att vågen visade ett antal kilo minus?! Är inte det också att hämma sig själv, att sätta upp gränser och negativa tankar fast åt andra hållet om ni förstår hur jag tänker?!

Varför kan jag inte vara mer "fri" i tanken?! Eller tänker jag för mycket?! (Har jag fått höra en gång eller två 😜)
Å hänger den här sidan av mig i sin tur ihop med varför jag inte inte är bekväm med att exempelvis  spela luftgitarr?! 😱

Nej vet ni vad, nu måste jag sluta för annars kommer alla dessa tankar och funderingar att kräva ett glas vin 😂😉

Ha en trevlig kväll alla!

/Tessan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar