tisdag 7 juni 2016

Dag 52 - Mattork?!

Idag har jag funderat över detta med att torka mat. Är det något ni gör?! 
Det hela kommer sig av att jag försöker "hotta upp" müslin till barnen med torkad frukt. Barnen har ju som ni vet åkt med i sockerutmaningen och bland det första som rök var alla typer av köpesflingor/müsli. Ja nu pratar vi ju inte kalaspuffar utan sånt som jag ansåg var ett "bättre" alternativ på köpesflingor/müsli men som i och med sockerutmaningen ändå blivit svartlistade. 
Så vi (som så många andra) gör nu egen müsli, men resultatet är tyvärr att kidsen äter mindre till frukost eftersom det inte är lika gott. Detta har i sin tur lett till att de inte håller sig pigga & mätta fram till lunch. 
Pigga är kanske att hoppas på för mycket iof, vi pratar ju ändå om ett gäng tonårsgrabbar 😉
Hur som helst, jag tänkte att jag skulle torka frukt och sätta i müslin. Går utmärkt att göra i ugnen men det tar lång tid så jag började kolla på olika mattorkar. Detta i tron om att de skulle vara snabba. Döm om min förvåning när vi ändå pratar många timmar. Vad är då meningen?! 
Varför ska man ha ytterligare en apparat som trängs i köksskåpet när den ändå tar minst 6 timmar att torka ett kilo morötter?! 
Någon som har några erfarenheter?! 

Å för protokollet så .. Ja jag vet att det går att köpa färdigtorkad frukt. Men det är inte lika roligt och passar inte ihop med nya matlagnings Tessan 2.0 versionen 😂😉
Dagens sockerfria middag, kyckling, stekta grönsaker med halloumi (stavas det så?!) samt keso. 



Natti, natti allihopa 😴

/Tessan 

3 kommentarer:

  1. Funkar bra med tork, bara lägga in det man vill torka på kvällen, sätta på torken och på morgonen är det klart. Håller en lägre och jämnare temperatur än ugnen och risken för bränd frukt är obefintlig. Dessutom kan du göra hyfsat stora mängder på en gång. Älskar min tork 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken sort har du? En rund eller "fyrkantig" har förstått att de är olika funktion på dessa i hur jämnt de torkar mm

      Radera
  2. Rund, en OBH nordica. Har varit nöjd hittills. Finns säkert bättre, men den duger 😀

    SvaraRadera