söndag 8 maj 2016

Dag 21 - Socker & Barn

Godmorgon alla! 

Märker att mina inlägg ibland inte går iväg direkt utan ligger kvar till dess att jag ska skriva nästa gång, ska vara mer observant på det i fortsättningen så de kommer rätt dag. 

Jag tycker att jag alltid har försökt äta bra och rimligt hälsosam mat (är och kommer inte bli någon person som äter frön & groddar konstant). Det gäller ju även barnen, jag har givetvis förstått att deras sockerintag varit större än mitt men ändå tyckt att det varit på en rimlig nivå. Ni vet bara godis på lördagar, snabbmat i undantagsfall, inte så mkt bullar, kakor, vatten istället för läsk osv. 

Genom den här sockerutmaningen så tittar jag på innehållet på varje produkt som inhandlas till vår familj. Medvetenheten som det skapat gör att jag började känna att det inte alls fanns någon rimlighet i sockret mina barn får i sig. 
Så nu har tumskruvarna dragits åt ytterligare. Nu köps det inte längre någon form av smaksatt yoghurt, utan endast fil. 
Helgläsken är nu helt borta, istället lyxar vi till det och smaksätter vattnet på helgen (finns dock lite olika åsikter i familjen om huruvida det kan anses vara att "lyxa till det"). 
Sylt och ketchup är numera alltid slut hemma och "vi har glömt att köpa". Ja, tonåringarna är smarta nog att fatta att det inte är helt sant, å det får man väl vara glad över. 😉

Jag är helt enkelt sån jäkla bra mamma, som tänker på mina barns hälsa och lär dem bra vanor! 

ELLER hur är det nu egentligen ... 

Låt mig presentera, Frost flingorna med 1/5 socker! 
När dessa uppenbarade sig för dottern inne på Ica igår så var jag körd! 😂



Jag känner att vi går vidare nu va?! 🙈
Ha en bra dag i solen alla! 

/Tessan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar