tisdag 19 april 2016

Dag 2 - BK fika

Varje Tisdag förmiddag så har vi ärendedragning på jobbet (av någon anledning kallad BK). Det innebär även s.k BK-fika.
Så här ser det ut. 


Många bra & sockerfria alternativ men jag insåg redan innan att jag skulle bli tvungen att hitta ett alternativt bröd. Begav mig således till Ica för att hitta ett sockerfritt alternativ. Lätt som en plätt tänker jag, finns ju massor med diabetiker och andra som inte kan/vill äta socker. 
Döm om min förvåning när det i butiken känns som att leta en nål i en höstack! 

Det flesta bröd har socker som uppgiven ingrediens. Finns inte socker så fanns det sirap. Ställer mig genast frågan, hur tillverkas sirap? Är det att anse som ett naturligt sötningsmedel eller inte? Hur kan jag inte veta mer om sirap? Borde inte jag, en 38-årig, tämligen välutbildad kvinna veta hur sirap framställs och av vad?! 
Bestämmer mig för att sirap hamnar högst upp på min googlingslista och letar vidare i butiken. 

Det slutar med att jag hittar ett hårdbröd som enligt listan på ingredienser inte innehåller varken socker eller sirap! Perfekt! 


När jag nu, efter att ha fikat ska tilläggas, läser på näringsinnehållet så hittar jag totala sockerarter 2.1 g. 
Ursäkta?! Vad är det för sockerarter?! 
Min okunskap stör mig. 
Är detta ytterligare en effekt av mina begränsade matlagnings och bakningskunskaper?! Borde jag läsa agronomi?! Näringslära?! 
Känner mig plötsligt inte så allmänbildad & lägger till sockerarter på min googlingslista! 

/Tessan 

P.S Supergott bröd iaf. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar