onsdag 20 april 2016

Dag 3 - Substitut

Okej...  jag hade nog trott att det skulle gå några fler dagar innan mina tankar började kretsa kring allt som jag inte kan äta. Eller snarare runt substitut för sånt som jag inte kan äta. Vid middagsbordet idag så satt maken och pratade om vad han behövde fixa med.  Jag hör mig själv säga "vet du vad jag tycker att du ska göra först av allt?! Googla glass, hur man gör sockerfri glass!". 

Ikväll nöjde vi oss iaf med att baka fröknäcke. När jag skriver "vi" så ska ni inte tolka det som att det var ngt mysigt gemensamt projekt, det hade kunnat vara det men inte den här gången. Sanningen är på ett sätt inte ett dugg mindre kärleksfullt dock. 

Jag är inte speciellt duktig på att laga mat & baka, vissa skulle säga att jag är rent ut sagt kass. Jag började i alla fall att baka, i detta fall blanda frön med typ vatten men ändå 😂
Det hela gick bra ända tills det var dags att breda ut smeten på bakplåtspapperet. Det gick inte alls bra, jag tappade humöret, använde fula ord och kastade skeden. Maken glider fram som räddaren i nöden. Tar fram ett annat redskap och lätt som en plätt breder ut smeten. Vips så har VI bakat 😉



Vet att det finns massa olika recept på fröknäcke men detta använder iaf vi. Supergott! 

1 dl Solroskärnor 
1 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
2dl majsmjöl
1/2 dl rapsolja
2 1/2 dl hett vatten
1/2 tsk salt 


Blanda allt i en bunke och rör runt. Bred ut på en plåt med bakplåtspapper. Strö över lite flingssalt. 

170 grader i ca 45 minuter. 

/Tessan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar